Családbarát Magyarországért

A GYERMEK ÉS CSALÁDBARÁT MAGYARORSZÁGÉRT ALKOTÓ MŰHELY (CSAM)

  • Teremtés
  • Helyzetelemzés
      • Back
      • Előadások, interjúk
      • Trendek, adatok
      • Eddigi megoldási kísérletek
      • A liberális értelmezések
      • Az igazi okok
          • Back
          • Az interaktív magzat
          • A biztonságos kötődés
          • Az életkezdés zavarai
          • A kötődési képesség kialakulása
          • A kötődési képességek tipusai
          • Idegrendszer
          • A kisgyermekkori szocializáció
          • Az iskolai szocializáció
      • Következmények
          • Back
          • Értékvesztés
          • Társadalmi tőke
      • Szakirodalom
  • Megoldások
      • Back
      • Népesedési stratégia
          • Back
          • Népességszám és gazdaság
      • Gyors beavatkozási terv
          • Back
          • Hivatásos Szülők (HISZÜK) program
          • HISZÜK jelentkezés
          • Szakértői vélemények
              • Back
              • Varga Csaba
              • dr. Tóth Pál Péter
              • Prof. Dr. Koncz Katalin
          • Vírus és gyermekvállalás
      • Közép távú tervek
          • Back
          • Szülőkötvény
          • Adóösztönzők
          • Nemzeti Lakásprogram
              • Back
              • Házat-Hazát Mozgalom
          • Társadalombiztosítási kötvény
          • Az életkezdet
          • Közösség
      • Hosszú távú tervek
          • Back
          • Nyugdíjrendszer
          • A TB finanszírozása
          • Magzatvédelem
  • Csatlakozz!
      • Back
      • Rólunk
          • Back
          • Módszertan
          • Rólunk írták
          • Műhely
              • Back
              • Csatlakozom
          • Emlékeztetők
          • Adatkezelési szabályzat
          • Szervezeti szabályzat
      • Hírlevél
      • Partnerek
  • Támogass!
      • Back
      • Támogatóink
  • Jövőnk a gyermek
      • Back
      • Konferencia 2018
          • Back
          • Az előadások kivonata
      • Könyvkiadás
          • Back
          • Jövőnk a gyermek
              • Back
              • Recenziók
              • Invokáció
              • Tartalom
              • Vezetői összefoglaló
              • Zárszó
              • Marketing anyagok
          • A Szakadék szélén
      • Könyvbemutatók
  1. Ön itt van:  
  2. Főlap
  3. Helyzetelemzés
  4. Hírek

Tervet dolgoztak ki Magyarország népesedési helyzetének javítására

2020. 08. 05.
 
A könyv átfogó elemzést ad hazánk demográfiai kilátásairól, és számos újító ötletet tartalmaz a negatív népesedési kilátások javítására. Számos diszciplína szakértőinek javaslatai a nyugdíjpolitikától az oktatási és lakhatási kérdéseken át egészen a foglalkoztatáspolitikai kérdésekig mutatják be, milyen elképzelések és törekvések léteznek a születésszám növelésére.

„A gyermekvállalási hajlandóság javulása nélkül Magyarországon nincs derűs jövő” – fogalmaz Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke a Jövőnk a gyermek című tanulmánykötethez írt ajánlásában. A népességgyarapodás társadalmi programjához adalékokat szolgáltatni hivatott könyv anyagában az Összefogás a Gyermek- és Családbarát Magyarországért Szakértői Műhely több mint kétszáz szakértőjének mintegy hároméves munkája csapódik le, akik nem kisebb feladatra vállalkoztak, mint hogy tervet dolgozzanak ki Magyarország népesedési helyzetének javítására – ismerteti a Magyar Nemzet.

Ötmillióan lehetünk

A probléma léptéke nem csekély: egyes számítások szerint 2100-ra ötmillió körülire csökkenhet hazánk népessége, feltéve, hogy nem történik jelentős változás a gyermekvállalás mértékében és a bevándorlási egyensúly is változatlan marad.

A jelenlegi 1,5 körüli termékenységi ráta fenntartása „olyan demográfiai következményekkel járna, melyek elfogadhatatlannak tekinthetők” – állapítja meg Demény Pál világhírű demográfus is a kötetben szereplő írásában. Ezért, mint Kovács Árpád összefoglalja, a kötet szerzőinek törekvése mögött a nemes értékvállalás mellett igencsak racionális, érdekközpontú gondolat is meghúzódik. A problémát pedig csak tovább árnyalja, hogy amint Bagdy Emőke írja: „A népesedéspolitika nem csupán létszámnövelési, mennyiségi kérdés, hanem az emberi minőség következményével jár együtt, hogy a vágyott, a megszülető és a családban felnevelkedő gyermekekből egészséges és boldog felnőtt válhassék.”

A kötet összeállítói kiemelik, a népesedési probléma gyökerei meglátásuk szerint két tényezőcsoportra vezethetők vissza. Az 1950-es évektől megvalósított női munkavállalás kiterjesztésére, valamint a jövő generáció felnevelési költségeinek túlzott mértékű családokra való terhelésére.

Ratkó-unokák

A Jövőnk a gyermek tanulmánykötet szerzőgárdája rendkívüli alapossággal, több szempontból vizsgálva járja körül hazánk demográfiai problémáit. A makrogazdasági, adópolitikai, társadalombiztosítási, államháztartási, foglalkoztatáspolitikai, lakáspolitikai, monetáris politikai mellett a településpolitikával vagy a migráció kérdéskörével foglalkozó megközelítéseket is találni a gyűjteményben.

A szerzők az időtényezőre különös hangsúlyt helyeztek, kiemelve a még pár évig szülőképes korban lévő utolsó nagyobb lélekszámú generáció, a ma 35–45 éves úgynevezett Ratkó-unokák gyermekvállalása segítése fontosságát. Jelentős demográfiai tartalékot rejt ez a korosztály, ugyanis egy a Nézőpont Intézet közreműködésével 2017-ben készített kutatás adatai szerint mintegy 25 százalékuk – ami közel négyszázezer embert jelent – szeretne még egy gyermeket vállalni.

Lényeges elvárás az is, hogy a vágyott kicsikből egészséges és boldog felnőttek legyenek
Fotó: Shutterstock

Az Összefogás a Gyermek- és Családbarát Magyarországért Szakértői Műhely munkatársai sokrétű javaslataikat kronológiai szempontok szerint rendezve foglalták össze. Ütemtervük első szakaszában család- és közösségfejlesztő minisztérium felállítása, a Hivatásos szülők életpályamodell bevezetése, és országos, illetve helyi szintű demográfiai stratégiák kidolgozása szerepel. Középtávon többek között nemzeti lakásprogram elindítását, gyermekek vállalása esetén járó nyugdíj-kiegészítést, szülőkötvények kibocsátását és új adóösztönzők bevezetését javasolják a döntéshozóknak. A hosszú távon megvalósítható tervek között pedig olyan javaslatok szerepelnek, mint a az iskola működésének átalakítása vagy a tb-finanszírozás reformja.

A kötet talán leginkább hangsúlyozott, a szerkesztők által azonnal megvalósíthatónak ítélt és gyors bevezetésre ajánlott javaslata a Hivatásos szülők életpályamodell (Hiszük), ami elsősorban azok ösztönzését szolgálná, akiket karrierjük építésénél jobban motivál a családjukkal való törődés. A javaslat lényege, hogy a hivatásos szülők harmadik vagy több gyermek vállalásáért cserébe méltányos jövedelemre lennének jogosultak. Ezt a lehetőséget azonban egy megfelelő képzési és felkészítési folyamat után biztosítanák csak számukra.

Méltányos javadalmazás

A Hiszük életpályamodell ugyanakkor számos problémát is fölvet, amelyeket a kötetben szereplő, tanulmányozásra felkért szaktekintélyek is megemlítenek. Demény Pál demográfusprofesszor megemlíti, hogy az életpályamodellben részt vevő nők száma a szülőképes és dolgozó nők számához viszonyítva minden bizonnyal alacsony volna. „A magas női foglalkoztatottsági arány modern államokban általános és általánosan elfogadott jelenség” – írja a szakértő, aki szerint ez a képlet a következő évtizedekben aligha fog változni. Ezért Demény Pál értékelése szerint nem várható hirtelen baby boom-szerű eredmény az elképzeléstől, mivel abban minden bizonnyal túl kevés nő venne részt. A Hiszük életpályamodellel szemben Demény Pál inkább a teljes támogatottságú anyaság bevezetését tartaná kívánatosnak.

Ez utóbbi elképzelés szerint a négy vagy több kiskorú gyermeket nevelő anyáknak alanyi jogon járna egy méltányos javadalmazás, és annyiban különbözik a Hiszük életpályamodelltől, hogy csak a már valóban megszületett negyedik gyermek után járna.

A Hiszük életpályamodell szorgalmazása mellett számos egyéb megfontolásra érdemes javaslat is szerepel a Jövőnk a gyermek tanulmánykötetben. Közülük külön említésre érdemes a választójog kiskorúakra való kiterjesztésének ötlete, amit a gyermekek nagykorúvá válásáig az anyjuk, vagy indokolt esetben nevelőjük gyakorolna. Emellett szerepel a kötetben az öregkori anyagi biztonságot a sikeresen felnevelt gyermekek számával összekötő nyugdíjreform ötlete is.

Forrás: szoljon.hu

Gyermekek nélkül elképzelhetetlen egy ország jövője

2020. 08. 07.
 

Egy társadalom jövőképét és erejét gyerekek nélkül nem lehet elképzelni. Hiszen hiába importálnak a kormányok munkaerőt, hiába fejlődik a technológia, utánpótlás nélkül egyszer csak kifullad az ország gazdasága – derül ki a Jövőnk a gyermek című tanulmánykötetből.

Ha nem születik egyre több gyermek, akkor 2100-ra akár ötmillióra fogyhat Magyarország lakossága – állapították meg az Összefogás a Gyermek- és Családbarát Magyarországért Szakértői Műhely szakemberei a Jövőnk a gyermek című tanulmánykötetben. A kötet gazdasági és szociológiai szempontból is körbejárja a témát.

A legfontosabb üzenete a tanulmánykötetnek, hogy gyerekek nélkül nincs derűs jövő Magyarország számára – mondta Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Hozzátette, nem véletlen, hogy a kormány az elmúlt években óriási összegeket fordított arra, hogy növelje a családok gyermekvállalási kedvét. Szerencsére az intézkedések pozitív hatása már érezhető is.

A kötetben publikált tanulmányok szerint egy családnak legalább két gyermeket kell vállalnia ahhoz, hogy a magyarok száma ne csökkenjen rohamos tempóban – mondta.

Kovács Árpád a beszélgetés végén kiemelte, a gazdasági elemzés egyik legérdekesebb gondolata, hogy egy társadalom jövőképét és erejét gyerekek nélkül nem lehet elképzelni. Hiszen hiába importálnak a kormányok munkaerőt, hiába fejlődik a technológia, utánpótlás nélkül egyszer csak kifullad az ország gazdasága.

Az Ön böngészője nem támogatja a hanganyag lejátszását!


Forrás: híradó.hu

Hibás családpolitika, fogyó népesség – Gyermekeket hozna az adócsökkentés

2020.02.19.
Gulyás Erika

Pazarló és nem hatékony a mostani családpolitika. A KDNP által támogatott kormánypárti kutatók is átfogó reformot sürgetnek.

Hiába kötnek több házasságot, egyre kevesebb gyerek születik Magyarországon – ezt mutatják a KSH 2019 november végéig összesített demográfiai adatai. Tavaly az év első tizenegy hónapjában másfél százalékos visszaesést mértek a születések számában az egy évvel korábbi adathoz képest, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban 81 341 gyermek jött világra, 1274-gyel kevesebb, mint 2018-ban. Vagyis a kormány álma: a 2,1-es termékenységi ráta eléréséről még messzebb került a valóságtól. Ez az arányszám mutatja meg, hogy egy 15-49 év közötti nő ebben az országban hány gyermeket hoz világra átlagosan. A népesség száma akkor nem csökken, ha ez a mutató 2 fölött van. A legrosszabb évben, 2011-ben olyan kevés gyerek született, hogy csak 1,23-ra jött ki a termékenységi ráta, ezen az ijesztően alacsony arányon valamennyit sikerült javítani 2018-ra, amikor 1,49-es arányszámot értünk el. A legfrissebb adatokkal az a baj, hogy nem a termékenységi ráta további növekedését mutatják, hanem éppen újabb visszaesést jeleznek: 2019-ben megint csak 1,48 volt az arányszám. Tovább rontja a helyzetet, hogy akkor sem lehetne teljesíteni az ugrásszerű népességnövekedést, ha a termékenységi ráta folyamatosan emelkedne, mert gyorsan csökken a szülőképes korban lévő nők létszáma. Tagadhatatlan, hogy az Orbán-kormány nemcsak beszél családpolitikai sikereiről, hanem cselekszik is, de még saját hívei sem gondolják úgy, hogy hatékonyak a lépései. Ezért aztán újabb és újabb kutatóműhelyek szállnak be a közös gondolkodásba.

Készített már ebben a témában javaslatcsomagot a jegybank, tavaly pedig a Hétfa Kutatóintézet az Európai Bizottság magyarországi képviseletének megrendelésére azt állapította meg, hogy családpolitikára pazarlóan, kis hatékonysággal költünk rengeteg pénzt. Az év végén az Összefogás a Gyermek- és Családbarát Magyarországért Szakértői Műhely állított össze egy tanulmánykötetet, kimondva, hogy az eddigi intézkedések „nem vezettek trendváltáshoz”.

A kisebbik kormánypárt, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) Barankovics Alapítványának honlapján az szerepel, hogy három évig ők támogatták a köteten dolgozó szakemberek munkáját, akik a Jövőnk a gyermek címen kiadott írásban megállapítják: a jelenlegi 90 ezer körüli születésszám helyett évi 130-140 ezer újszülött kellene a mostani lélekszám megtartásához Magyarországon. Hozzáteszik, ha a következő 1-2 évben nem történik fordulat, akkor véglegesen elveszett az esély a népességcsökkenés megállítására. A tanulmány rámutat, hogy a „világ 20 leggyorsabban csökkenő lélekszámú országa közé tartozik Magyarország” és „ha nem hajtunk végre egy koherens stratégiát, a következő tíz évben további 20-25 százalékos születésszám csökkenés várható". A kutatóműhely szerint szükség lenne egy Család- és Közösségfejlesztő Minisztérium létrehozására, a családpolitikai intézkedéseknek pedig idén és jövőre a 35 év feletti korosztályra kellene koncentrálni, mert egy korábbi kutatás azt mutatta, a 35-44 évesek negyede még szeretne gyermeket vállalni. Bevezetnék a hivatásos szülők életpályamodelljét, amelyben a harmadik gyermektől munkaviszonynak számítana a gyermeknevelés, amiért méltányos jövedelem járna. Elismernék a nyugdíjban a gyermeknevelést, lízingre alapozó nemzeti lakásprogramot indítanának a fiatalok lakáshoz jutásának segítésére, bevezetnék a szülőkötvény intézményét, amibe a gyermek születésétől 18 éves koráig tenne be pénzt az állam egy kiegészítő nyugdíjjáradék alapjaként. A kötvényszámlán felgyűlt összeget az anya a nyugdíjba vonulás utáni 15 évben kapná kézhez. Csökkentenék a személyi jövedelemadót és az ÁFÁ-t, valamint bevezetnék a társadalombiztosítási kötvényt is, amit előtakarékoskodásként az aktív években vehetne meg mindenki, felkészülve arra az esetre, ha a gyermekek születése után az anya átmenetileg elveszti a munkáját. A tb kötvény a minimálbér szintjén biztosítana szolgálati időt és egészségbiztosítási ellátást.

Összességében egy végiggondolt, átfogó és részleteiben is kidolgozott stratégiát sürgetnek a kutatók, kimondatlanul is a mostani csapongó családpolitikai lépések helyett.


A kimaradók

Az ötletek között legalább már vannak olyanok, amelyek úgy érnének el demográfiai javulást, hogy közben talán segítenék a legszegényebb családok megélhetését is. Ugyanakkor jórészt még mindig a munkaviszonyra és az öngondoskodásra, a saját megtakarításokra építenek – értékelte a terveket lapunknak Farkas Zsombor. A Gyerekesély Közhasznú Egyesület (GYERE) elnökségi tagja is további kormányzati intézkedéseket sürget, de szerinte nem csak a 35 év felettieknek lenne szükségük kiemelt figyelemre. Most ugyanis a legelmaradottabb térségekben az iskolát korán abbahagyók és tartós nyomorban élők munka hiányában és karriercélok nélkül egyfajta menekülési útnak tekintik a korai gyermekvállalást, s ezzel a belépést a felnőtti létbe, ami ugyanolyan gond, mint túl sokáig várni az első gyermekre. Ha a szegény családok gyermekei megfelelő iskolai oktatást és így jövőképet kapnának, tudnák, hogy majd rendes munkahelyeken és nem csak közmunkában dolgozhatnak, nem sietnék el a gyermekvállalást, cserében azonban nem kizárt, hogy később a mainál több gyereket is vállalnának. A gyakran túl korai első szülések után ugyanis ez a réteg sem nevel összességében sokkal több gyereket, mint az átlag. Azt jónak tartaná a szociálpolitikus, ha hivatásos szülőként munkaviszonynak minősülő helyzetben legalább minimálbért kapnának az anyák, de úgy gondolja, a munkában való részvétel, a kimozdulás is fontos, hogy ne öröklődjön át a kiszolgáltatottság és kirekesztettség összes problémája nemzedékről nemzedékre, ahogy most jellemző. Hiába javulnak az országos foglalkoztatási adatok, a GYERE munkatársai nagyon nagy munkanélküliséggel és súlyos mélyszegénységgel találkoznak számtalan járásban, amihez társul a társadalombiztosítási ellátatlanság is. Ha a demográfiai mutatók javulásában reménykedünk, ennek a rétegnek a jövőjével is foglalkozni kell éppen úgy, ahogy a gazdag családok már megszületett vagy várt gyermekeivel. A kormányzati intézkedések jellemzően azonban utóbbiak támogatását célozzák – tette hozzá Farkas Zsombor.

A papír sem segít

 A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint hazánkban az 1970-es évek közepétől csökkent a házasságkötések száma, 2010-ben már csak 36 ezren járultak az anyakönyvvezető elé. A legfrissebb nyilvánosságra hozott adatok szerint azonban tavaly - a decemberi előzetes adatokkal együtt – akár 64 ezernél is többen kötelezték el magukat, amire harminc éve nem volt példa. Ám ennek semmi köze nincs a gyermekvállaláshoz, legfeljebb annyit jelent, hogy a 2016-os adathoz képest, amikor a magyar gyermekek 47 százaléka házasságon kívül született, valamivel több csecsemő jött világra férj és feleség kapcsolatából. 

Forrás: Népszava.hu

Matolcsy György: A célzás célzása

2020. szeptember 28.
Matolcsy György

Miért is ne kötnénk össze az eddigi helyes családpolitikai lépéseket egy sor más területen kívánatos fordulattal, miközben erősítjük azok célzottságát és hatékonyságát?

Most, hogy miniszteri szintűvé válik a családpolitika képviselete a magyar kormányban, összekötődik az otthonteremtéssel és új forrásokkal is kiegészül a gyermekvállalás támogatása, érdemes minden jobbító gondolatot összegyűjteni.

Meddig jutottunk?

2010-től elindult a családpolitikai program, de még nem ért célba, nagyjából az út harmadánál járunk. Nemzetstratégiai fordulatok történtek, ezek mind segítették a népesedési fordulat elindulását, de még nem voltak elegendőek a sikerhez. A munkaalapú társadalom létrehozása, a „gyermekvállalás a szegénység vállalását is jelenti” kijelentéssel jellemezhető helyzet megszüntetése, a „magas nyomású” munkaerőpiac, az új családi adórendszer, a jövedelmek felzárkóztatása, valamint az ezeket megalapozó egyensúlyi és növekedés-központú gazdaságpolitika külön-külön, de főként együtt nemzetstratégia fordulatot hoztak az országnak.

A nemzetstratégiában végbement, a népesedés terén elindult a fordulat. Az elsőt megtartani, a másodikat véghezvinni, ez most a feladat.

A magyarság, mint népesség évente legalább 110 ezer gyermek születésével válik hosszútávon fenntarthatóvá. Az MNB demográfiai javaslatai alapján ehhez a szinthez az vezet el, ha 2030-ig minden esztendőben évente 2 ezerrel nő az újszülöttek száma. Ha ez ennél több, az még jobb, de ha a kétezres szint alá csökken vagy leáll a gyermeklétszám növekedése, akkor az eredeti cél belső humán forrásokkal már nem érhető el a következő évtizedekben.

A sikeres gyermekvállalási stratégiát követő országok mind hosszútávon fenntartható politikát alkalmaznak /a bevándorlás nem ilyen/ és legalább 5 fő eszközzel érik el a sikert.

Először, a gyermekvállaláshoz többlet jövedelem járul és a munkaerőpiacon biztonságos, többségében részmunkaidős kereseti lehetőség.

Másodszor, a gyermekvállaláshoz olyan otthonteremtési lehetőségek társulnak, amelyek révén elérhető az egyre bővülő családi tér. A nagycsaládos és a nagy /korban vertikális/ családi együttélés sokak számára lehetséges.

Harmadszor, hozzáférhetőek a gyermekintézmények a bölcsődétől az óvodáig, a kisiskolától a felső tagozatig. Nincsenek túl távol ezek az intézmények, könnyen megközelíthetők, a gyermekkel való foglalkozás minősége jó, az egészégügyi feltételek biztonságosak.

Negyedszer, a társadalomban sűrű és széleskörű segítő kapcsolati hálók működnek, amelyek megkönnyítik a munkavállalást, a kikapcsolódást, a továbbképzést és a társadalmi életet. A gyermekvállalás nem jelent magányos küzdelmet, társadalmi bezárkózást, foglalkoztatási kockázatot vagy leszakadást, sőt, inkább ellenkezőleg.

Ötödször, a gyermekvállalás kifejezetten divat, elismerést hoz, új lehetőségekhez való hozzájutást, összességében legalább a korábbi társadalmi/jövedelmi/vagyoni szint fenntarthatóságát, még inkább ezek erősödését.

A sikeres nemzetközi megoldások /például Franciaország, USA, Izrael, Izland, Anglia/ mind célzott családpolitikát alkalmaznak, ezért vezetnek eredményre. A célzottság az adott társadalmi közösségek belső értékeit, jövőképét és társadalmi helyzeteit veszi alapul. Ezek különböznek szerte a világon, ezért a célzás és az eredményt hozó eszközök is eltérőek.

Mi következik a magyar értékrendből, az egyéni és családi jövőképekből és az itthoni társadalom helyzetéből?

Néhány döntő és tanulságos vonás:

  • Kopp Mária kutatásai alapján a fiatal magyar hölgyek 2-3 gyermeket szeretnének, a gyermek érték és cél, sokan és sokat vállalnának érte.
  • Benda József demográfus csapatának kutatása azonban árnyalja a képet: hölgyeink 5 százaléka a karriert és egy korlátok nélküli életet választana a gyermek helyett, 70 százaléka megteremtené a gyermek és munka egyensúlyát, míg a negyedük sorolja a gyermeket a karrier elé. Az elsőből nem lesz gyermek, a második csoport megáll egy gyermeknél és a harmadik csoportból jöhet 2, 3, 4 és több gyermek.
  • Az első gyermek megszületését alapvetően gátolja az a sokszor rejtett egészségügyi gond, ami nem kis részben abból következik, hogy a hölgyek később szánják el magukat a gyermekvállalásra. Ez ma tömeges a szülőképes nőknél, a ma itthon elérhető megoldások pedig szűkösek és drágák.
  • A második gyermek megszületését sokszor gátolja az első gyermek nevelésénél fellépő sokk, ami az elérhető otthon hiányától a közlekedési gondokig, a távol lévő jó óvodától a rugalmatlan munkahelyig terjedő problémákból következik.
  • A három és több gyermek vállalását a fentiek mind gátolják, ráadásul minden korlát négyzetesen hat.

Furcsa, de a teljes demográfiai fordulatot tekintve az eddig felsoroltak jó hírnek is számítanak. A legfontosabb az értékrend és életcélok között a gyermek kiemelt szerepe. Ezt nem lehetne pótolni, Európában szinte kivételes módon ez velünk van Magyarországon. Az összes többi korlát feloldható, mert „csak” kormányzati döntés, pénz, szövetséges intézmények, szervezés, rugalmasság és némi jóindulat szükséges.

Nézzünk ezek közül néhányat:

  • Kormányzati döntés annak kimondása, hogy a munka és tanulás mellett a gyermekvállalás is többletet jelent a megfelelő jövedelem, vagyon, otthon, középosztályi életmód és biztonságos nyugdíj felé vezető úton.
  • Kormányzati döntés a demográfiai program összekapcsolása az otthonteremtéssel, a közlekedési infrastruktúrafejlesztésekkel, a munkaerő piaci szabályozással, az adórendszerrel, valamint a nyugdíjrendszerrel. Ezek ma vagy egyáltalában nem kapcsolódnak egymáshoz, vagy van kötés, amit erősíteni lehet.
  • Kormányzati döntés a célzás célzása, a három és több gyermeket vállaló nők kiemelt támogatása. Biztonsággal állítható, hogy a demográfiai megoldáshoz kívánatos új gyermekek háromnegyede a párok negyedétől jöhet 2030-ig és azt követően is.
  • Az otthonteremtés gyermekvállaláshoz kötése megindult, ezt kell erősíteni, célzottan és minden szempontból „nagyban”. A nagycsaládosoknak és nagy, együtt élő családoknak komolyabb méretű otthonokra van szüksége a mai 60-70 négyzetméter helyett.
  • Ehhez az otthonteremtéshez kell kötni a használaton kívüli állami és önkormányzati földek parcellázását, az új közművek építését és a közlekedési fejlesztések egy részét. A családoknak meg kell adni a lehetőséget, hogy elfoglalják és „belakják” az országot. Egy ilyen otthonteremtési programot jegybanki hitelkeret is támogathat.
  • Az egészségügyi rendszer célkeresztjébe kell állítani a gyermekvállalás segítését.
  • A nyugdíjrendszert célozni érdemes a gyermekvállalás, sőt társadalmi tőke termelésének elismerésére, miközben fenntartjuk az adórendszeren keresztüli célzást a tudás-tőke gyarapításának érdekében.

Széchenyinek újból igaza van: „Egy ország gazdagsága a kiművelt emberfők sokaságától függ”. De mindkettő kell: sok kicsi emberfő és erős „kiművelés”.

Forrás: növekedés.hu

Egy család- és gyermekbarát nyugdíjrendszer felé

2020. szeptember 24.

Egy család- és gyermekbarát nyugdíjrendszer felé - az MKT Demográfiai Szakosztályának kerekasztal-beszélgetése

Levezető elnök: Benda József szocializációkutató, az MKT Demográfiai Szakosztályának elnöke

Résztvevők:
Banyár József közgazdász, habilitált egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem
Botos Katalin professor emerita, Szegedi Tudományegyetem, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, volt miniszter, az MKT Társadalomgazdasági Szakosztályának tiszteletbeli elnöke
Németh György szociológus-közgazdász, Magyar Államkincstár

Kapcsolódó dokumentumok:
Benda József prezentációja (pdf)

Forrás: Közgazdász-vándorgyűlés

12. oldal / 21

  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
A Gyermek és Családbarát Magyarországért Alkotó Műhely (CSAM)
Feliratkozás a hírlevélre
plusz1babaßgmail.com
© Oxygen. Készült a InspireTheme alapján.
Népességünk gyarapodása