Családbarát Magyarországért

A GYERMEK ÉS CSALÁDBARÁT MAGYARORSZÁGÉRT ALKOTÓ MŰHELY (CSAM)

  • Teremtés
  • Helyzetelemzés
      • Back
      • Előadások, interjúk
      • Trendek, adatok
      • Eddigi megoldási kísérletek
      • A liberális értelmezések
      • Az igazi okok
          • Back
          • Az interaktív magzat
          • A biztonságos kötődés
          • Az életkezdés zavarai
          • A kötődési képesség kialakulása
          • A kötődési képességek tipusai
          • Idegrendszer
          • A kisgyermekkori szocializáció
          • Az iskolai szocializáció
      • Következmények
          • Back
          • Értékvesztés
          • Társadalmi tőke
      • Szakirodalom
  • Megoldások
      • Back
      • Népesedési stratégia
          • Back
          • Népességszám és gazdaság
      • Gyors beavatkozási terv
          • Back
          • Hivatásos Szülők (HISZÜK) program
          • HISZÜK jelentkezés
          • Szakértői vélemények
              • Back
              • Varga Csaba
              • dr. Tóth Pál Péter
              • Prof. Dr. Koncz Katalin
          • Vírus és gyermekvállalás
      • Közép távú tervek
          • Back
          • Szülőkötvény
          • Adóösztönzők
          • Nemzeti Lakásprogram
              • Back
              • Házat-Hazát Mozgalom
          • Társadalombiztosítási kötvény
          • Az életkezdet
          • Közösség
      • Hosszú távú tervek
          • Back
          • Nyugdíjrendszer
          • A TB finanszírozása
          • Magzatvédelem
  • Csatlakozz!
      • Back
      • Rólunk
          • Back
          • Módszertan
          • Rólunk írták
          • Műhely
              • Back
              • Csatlakozom
          • Emlékeztetők
          • Adatkezelési szabályzat
          • Szervezeti szabályzat
      • Hírlevél
      • Partnerek
  • Támogass!
      • Back
      • Támogatóink
  • Jövőnk a gyermek
      • Back
      • Konferencia 2018
          • Back
          • Az előadások kivonata
      • Könyvkiadás
          • Back
          • Jövőnk a gyermek
              • Back
              • Recenziók
              • Invokáció
              • Tartalom
              • Vezetői összefoglaló
              • Zárszó
              • Marketing anyagok
          • A Szakadék szélén
      • Könyvbemutatók
  1. Ön itt van:  
  2. Főlap
  3. Helyzetelemzés
  4. Hírek

Nyakunkon a nyugdíjkatasztrófa: brutális átalakítás jöhet

2021. 06. 03.
 

A jelenlegi, folyó fizetésen alapuló nyugdíjrendszer egyes szakértők szerint magában hordozza önmaga felszámolását. A Magyar Közgazdasági Társaság szakmai konferenciáján ismertetett pontrendszer ezért úgy módosítaná a rendszert, hogy a nyugdíj összege, sőt a nyugdíjkorhatás is függjön a felnevelt gyermekek számától.

Fenntarthatatlan a jelenlegi nyugdíjrendszer, ezért egy, a Magyar Közgazdasági Társaság szakmai konferenciáján ismertetett pontrendszer úgy módosítaná, hogy a nyugdíj korhatára és összege is függjön a felnevelt gyermekek számától – írja a novekedes.hu.

A jelenlegi, folyó fizetésen alapuló nyugdíjrendszer fenntarthatóságával kapcsolatban hat különböző problémát emeltek ki az előadók. Ezek a következők:

  1. A rendszer alapja a jövő nemzedék járulékfizetési képessége, bár az alkotók magyarázata arról szólt, hogy a jelen nemzedék járulékfizetési képességére épül.
  2. Miután garantőrként az államot állították a rendszer mögé, gyakorlatilag semmilyen tartalék nem áll a rendszer mögött.
  3. A nyugdíjak mögött implicit államadósság áll. Ez azt jelenti, hogy nominálisan ugyan nem jelenik meg adósságként az az összeg, amelyet az állam a nyugdíjak fizetésére hitelként felvesz, de ettől még létezik.
  4. Ebben a rendszerben keverednek a biztosítási és a szolidaritási elemek. Abban a reményben fizetik az aktuális aktív dolgozók járulékaiból az aktuális nyugdíjakat, hogy amikor a mostani aktívak nyugdíjba mennek, őket is eltartják majd az akkor aktív dolgozók.
  5. További probléma, hogy a népesség folyamatos növekedését feltételezi, bár elméletileg a termelékenység emelkedése miatt nem kellene gondot jelentsen a népesség csökkenése sem.
  6. Ráadásul lényegében az 1970-es évektől létező nyugdíjrendszer működése vezetett oda, hogy a gyerekszám csökkenni kezdett, tekintve, hogy anyagilag nem éri meg gyermeket vállalni. A rendszer tehát gyakorlatilag saját maga alatt vágta és vágja a fát azóta is

 – ismertette Banyár József, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára.

A szintén a Corvinuson tanító Kovács Erzsébet statisztikával ismertette a folyamatot, amelynek adatai szerint míg 1999 és 2019 között látványosan csökkent a szülőképes korú nők aránya, az ötven év felettieké és a nyugdíjaskorúaké körülbelül ugyanilyen arányban nőtt. Tehát a befizetéseket jelentősen kellene növelni ahhoz, hogy fedezni lehessen a nyugdíjakat.

További gondot jelent, hogy a családonkénti átlagos gyermekszám ugyan minimálisan növekszik, de 1,42-1,55 közötti értéke messze van még a kívánatos 2,1-től, ugyanakkor gond, hogy a szülőképes korú nők száma csökken.

A beszámolóban ismertetett prognózis szerint ráadásul a tendencia folytatódhat, és 2030-ra tovább csökken a szülőképes korú nők száma. Hatalmas hibája a rendszernek az is, hogy bár az aktív dolgozók befizetett járulékaira épül, a humántőke megtérülését elszakítja annak létrehozásától, tehát a gyermeket közjószágnak tekinti. A szakértők szerint megoldást az jelenthetne, ha nem szakítanák el a humántőke megtérülését annak létrehozásától, magyarul: ha figyelembe veszik, ki hány gyermekkel járul hozzá a nyugdíjrendszer fenntartásához, ennek arányában befolyásolva a kiutalt nyugdíj mértékét. A végső finanszírozóvá ezáltal gyakorlatilag maga a felnevelt gyermek válna.

A javasolt rendszerben pontozás alapján döntenének a nyugdíj összegéről, mégpedig úgy, hogy minden felnevelt gyermek után pontokat kapnának a gyermekek nevelésében résztvevők.

A rendszer következményeként adódik, hogy a gyermektelenek nyugdíja jóval alacsonyabb lenne, vagy pedig meg kellene emelni a nyugdíjkorhatárukat. Azonban így létrejönne egy nyugdíjpillér, ahová a munkába állástól kezdve fizetnének az emberek meghatározott összeget, s ebből finanszíroznák a normál és a megemelt nyugdíjkorhatár közötti időszakot a gyermektelenek számára. A konferencia résztvevői úgy vélik, mindezzel megakadályozható lenne annak a problémacsoportnak az újratermelődése, ami a jelenlegi nyugdíjrendszert fenntarthatatlanná teszi.

Forrás: penzcentrum.hu

Visszaüthet a legújabb nyugdíjreformterv

2021. 06. 08.
Komócsin Sándor

Egymás után szólalnak meg a nyugdíjszakértők abban az ügyben, hogy a nyugdíj megállapításánál figyelembe vegyék-e, hogy a jogosultnak voltak-e gyerekei. Úgy tűnik, kétélű fegyverről van szó.
 

Agyerekvállalás nyugellátáshoz kötése inkább a méltányosság, mint a több gyerek miatt lényeges, illetve nem foglalkozik az indexálás és a valorizálás, a degresszió, valamint a rugalmas korhatár kérdésével – mondta a Világgazdaságnak Simonovits András, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézetének emeritus kutatója. (Farkas András nyugdíjszakértő szerint is sok gyenge pontja van a felvetésnek.)

Benyár József, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján beszélt arról, hogy a nyugellátások gyerekvállaláshoz kötése során a nevelésben részt vevők között prémiumot oszthatnak szét, ami növelheti a járadék összegét, illetve csökkentheti a korhatárt. Amikor valakinek gyereke születik, attól az időponttól kevesebb járulékot kellene fizetnie, így támogatva anyagilag a nevelést.

Az elképzelés szerint az átmenet felmenő rendszerben, fokozatosan történhetne meg. Farkas András nem ért egyet azzal, hogy gyerekvállaláshoz kössék a nyugdíjakat. Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy továbbra is az élőmunkát terheli az ellátás költsége. Valamennyire ugyan kitolható a jelenlegi rendszer fenntarthatósága, de hosszú távon a gyerekvállaláshoz kötés sem oldja meg a problémát, a felosztó-kirovó rendszer finanszírozhatatlan marad.

A rendszer fenntarthatatlanságát az okozza, hogy túl kevés nő van ahhoz, hogy a jelenlegi 1,55-os reprodukciós ráta mellett elegendő járulékot fizessenek be a dolgozók évtizedes távlatban. Simonovits András szerint a gyerekvállaláshoz kötés legegyszerűbb módja az lehetne, ha a nyugdíjba beszámított nettó bér tartalmazná a családi adókedvezményt.

Forrás: napi.hu

Sietnének a nyugdíjrendszer átszabásával - hajmeresztő ötlet született

2021. 05. 27.
Szász Péter

Ismét felvetette egy szervezet, hogy a nyugdíjak folyósításánál figyelembe kellene venni a nevelt gyerekek számát, ráadásul sietni is kellene a reformmal, mert a következő években fokozatosan nőni fog az egygyerekes és a gyerektelen nyugdíjasok száma. Ez pedig népszerűtlenné tenné a módosítást.

Az ötletek egy konferencián hangzottak el, amelyet a Magyar Közgazdasági Társaság demográfiai szakosztálya és a Gyermek, a Családbarát Magyarországért Alkotó Műhely (CSAM) szervezett. Az eseményről az Azénpénzem.hu tudósított.

A portál szerint bár a kormány asztalán nincsenek ilyen tervek, ha egy kormányközeli szervezet dob be valamilyen ötletet - a CSAM pedig ilyen - akkor érdemes azzal foglalkozni.

A CSAM úgy véli, hogy a mai nyugdíjrendszer ellenérdekelté teszi a nőket: aki több gyermeket nevel, kevesebb nyugdíjban részesül. Ez szerintük csökkenti a generációk közötti egykor természetes szolidaritást. Az időskori ellátást „hagyományos” módon a gyerekszülés teremti meg.

A járulékra nem befizetésként, hanem törlesztésként kellene tekinteni. Az aktív dolgozók számára ez nem alapozhatja meg a nyugdíjat, hanem születésük, nevelésük ellentételezésére szolgálhat.

Elképzelésük szerint nem a nyugdíjak összegében érvényesülne a gyermekek léte. A gyermektelenek fizetnének plusz összeget egy alapba. Ők és az egyébként ide nem fizető gyermekesek is ebből juthatnának hozzá időskori járandóságukhoz. Így megszűnne, hogy a gyermektelen többet tud fogyasztani, mint a gyermekes, vagyis semleges lesz anyagilag, hogy valakinek van gyermeke vagy sem.

A gyermektelenek nyugdíjkorhatára emellett 3 évente egy évvel tolódhatna ki. Abban egyébként a konferencián többen is egyetértettek, hogy a nyugdíjkorhatárt általában is emelni kell. A jövőbeli kevesebb járulékfizetés miatt – hangzott el – a gyerekesek nyugdíja is ugyanúgy csökken, mint a többieké.

Forrás: napi.hu

A gyerekek számához kötnék a nyugdíj összegét

2021. 06. 02.

Jelenlegi formájában fenntarthatatlan a nyugdíjrendszer. Egy, a Magyar Közgazdasági Társaság szakmai konferenciáján bemutatott javaslat úgy módosítaná a rendszert, hogy a nyugdíj összege, sőt a nyugdíjkorhatár is függjön a felnevelt gyermekek számától.

1999 és 2019 között látványosan csökkent a szülőképes korú nők aránya, az ötven év felettieké viszont – és így a nyugdíjaskorúaké is – ugyanilyen arányban nőtt. A 2018-as adatok szerint Európában átlagosan 20 évvel élik túl a nyugdíjkorhatárt az emberek, bár nálunk ez csak 17 év, de ez is jelentős összegű nyugdíj kifizetését generálja. Azaz jelentősen kellene növelni a nyugdíjcélú befizetéseket, hogy ki lehessen fizetni a nyugdíjakat.

A Magyar Közgazdasági Társaság szakmai konferenciáján ismertetett pontrendszer úgy módosítaná a rendszert, hogy a nyugdíj összege, sőt a nyugdíjkorhatár is függjön a felnevelt gyermekek számától, mivel a járulékfizetés valójában annak a befektetésnek a visszafizetése, amelyet az aktív korú felnevelésére, oktatására gyermekkorától költöttek. Vagyis a járulékfizetés egyfajta törlesztés - írja a novekedes.hu.

A szakemberek szerint megoldást jelentene, ha figyelembe vennék, hogy ki hány gyerekkel járult hozzá a nyugdíjrendszer fenntartásához, és ennek az arányában járna neki nyugdíj. E rendszerben a végső finanszírozó maga a felnevelt gyermek lenne, és minden felnevelt gyermek után pontokat kapnának a gyermekek nevelésében résztvevők.

Mivel azonban a gyermekek neveléséhez a társadalom, azaz a gyermektelenek adója is hozzájárul valamilyen arányban, ezt is figyelembe kellene venni az nyugdíjrendszer korszerűsítésekor.

Így létrejönne egy másik nyugdíjpillér, ahova a munkába állástól fizetnének az emberek meghatározott összeget, és ebből finanszírozhatnak a normál nyugdíjkorhatár és a megemelt nyugdíjkorhatár közötti időszakot azoknak, akik gyermektelenek maradnak.

Fotó: unsplash.com

Forrás: hrportal.hu

Pontrendszer

2021. 06. 02.
Surányi István

A Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján régóta emlegetett javaslatot melegítettek föl a nagyérdeműek: a nyugdíj összege és (ez új) a nyugdíjkorhatár függjön a felnevelt gyermekek számától!

Embertelenségből jeles! Alkotmánytanból, egyetemes emberi jogok ismeretéből jeles! Közgazdaságtanból jeles! Politikai érzékenységből jeles! Problémamegoldó képességből jeles!

Mert miről van szó?

Ezek a nagy tudású szakemberek a nyugdíjak forrásainak kiürülése miatt aggódnak. Magyarán, hogy a munkaképes korú és a nyugdíjas lakosság arányának kedvezőtlen alakulása miatt nem fog elég "járulék" befolyni a fizetendő nyugdíjak fedezetéül.

Meg sem fordul a fejekben, hogy felvessék, az Orbánék által lenyúlt magán-nyugdíjpénztárak einstandolásával nem csak a háromezer milliárd tűnt el, hanem évtizedekre visszavetették az emberek bizalmát, megtakarítási kedvét e világszerte működő, az állami ellátórendszer gondjait, terheit csökkentő szisztéma iránt, ahelyett, hogy visszaállítását követelnék, alkotmányos garanciákkal megfejelve, és minden erejükkel propagálnák.

Meg sem fordul a fejükben annak felvetése, hogy a költségvetésből az államnak minden módon garantálnia kell a nyugdíjra jogosultak ellátását, na, nem alamizsnaként, hanem ellentételként.

Meg sem fordul a fejükben, hogy fordítva ülnek a lovon!
Nem a kifizetéseket kell megkülönböztető-megszorító intézkedésekkel csökkenteni, hanem meg kell teremteni a hiányzó forrásokat.
Amennyiben egy kormány adót szed a jövedelmekből (méghozzá a legnagyobb mértékűt Európában), és talán nem óhajt garanciát, kötelezettséget vállalni arra, hogy jogos járandóságokat folyósítson, akkor a tudós urak szépen alájátszanak ennek.

Olyan ötlettel állnak elő, mely

  • sérti az állampolgárok egyenlő bánásmódhoz való jogát és jogegyenlőtlenéget teremt,
  • olyan állampolgári magatartást sújtana szankcióval, mely mindenkinek a magánügye, melybe beleszólása az államnak nem lehet (legföljebb ösztönzőkkel, mint a családi pótlék),
  • olyan állampolgári magatartást sújtana szankcióval, mely egyébként fel nem róható, sőt "teljesítése" sokaknál fizikai-biológiai akadályba ütközik,
  • olyan módszert ajánlanak, melyre Hitler is büszke lenne, és Ratkó Anna emlékét idézi föl (azzal a különbséggel, hogy az ötvenes években egy világháborúban kivérzett ország közel egymillió halottját kellett "pótolni"), és a kínai pártvezetés szokásos gyakorlatát juttatja eszünkbe.

Szégyelljék magukat!

Leginkább az előterjesztő: Banyár József. Aki szerint "a nyugdíjrendszer működése vezetett oda, hogy csökkenni kezdett a gyerekszám, ugyanis nem éri meg gyereket nevelni." (forrás: 24.hu)

Ez az okfejtés tömény marhaság, és annyi köze van a valósághoz, az igazi okokhoz, mint Makónak Jeruzsálemhez!

A gyerekszám nem a nyugdíjrendszer miatt csökken (mellesleg mit szól ehhez a csökkenéshez az ellenkezőjével kampányoló kormány?), hanem azért, mert az országban kialakult jövedelmi viszonyok, a lakáshoz jutás körülményei, a gyermeknevelés költségei, az örök életükre totálisan eladósodni a kormány ösztökélése ellenére nem óhajtó fiatalok számára annak megfontolását követelik meg, hogy fel tudnak-e biztonságban nevelni egy-több gyermeket.

A különböző támogatások, a gyermeknevelést ösztönző adókedvezmények pedig (nem véletlenül) az átlagosnál jóval magasabb jövedelmű családok számára jelentenek valódi támogatást, a kevesebbet keresők igénybe sem tudják venni, mert nincs akkora jövedelmük.

Nekem volna néhány ellenjavaslatom a nagy tudású urak szemétdombra való, aljas elképzelésével szemben:

  1. Az adó- és járulékfizetési (bocsánat, Orbán alatt: "hozzájárulás", mert így nem lehet ellentételt követelni) kötelezettség csökkentésével a vállalati- és az egyéni (munkavállalói, vállalkozói) adóterhek érdemi csökkentése: magyarul több pénzt hagyni a családok zsebében és kevesebbet stadionépítésre elkobozni.
  2. A magas jövedelműeknek kedvező, igazságtalan egykulcsos adórendszer megszüntetése, több kulcsos jövedelemadó be/visszavezetése.
    Igenis a nagy jövedelműek járuljanak hozzá nagyobb mértékben a közterhekhez, többek közt az egészségügyi- és nyugdíjellátások forrásaihoz.
  3. A gyermekvállalási adókedvezményeket az alacsony jövedelműekre kell fókuszálni!
  4. A családi pótlék összege 2008 óta változatlan!
  5. Amiről senki nem beszél: A nyugdíjkorhatár emelése állandóan visszatérő, az érintett korosztályokat frusztráló téma, része az általános jogbizonytalanságnak, mely ebben az országban az elmúlt tíz évben a szokásosnál is sokkal jobban elharapózott.
    Nagyon jól levezetik az elvtársak, hogy nő az életminőség, például a svédek, a varégek, a punok és mások is emelték a nyugdíjkorhatárt.
    Instállom: kicsnyég más életút végén, kicsinyég stabilabb, kiszámíthatóbb politikai környezetben leélt, kicsinyég kevésbé stresszes évtizedek után, kicsinyég jobb egészségügyi ellátó-megelőző rendszert igénybe véve, kicsinyég jobb fizikai állapotban, mint itt a Balkánon, ahol az egészségügyi ellátó rendszer a Kádár-rendszerhez képest is embrionális állapotban van, ahol megelőzésről, szűrésekről szó nincs (a korábbiakat is megszüntették), egyre több egészségügyi ellátásért fizethetsz, ha van miből, és a többi, uraim!

Amiről, kényelmes oktatói tanszéki szobáink mélyén, a katedráról nem beszélünk! Mert még megharagszanak ránk!

Forrás: civilhetes.hu

2. oldal / 21

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
A Gyermek és Családbarát Magyarországért Alkotó Műhely (CSAM)
Feliratkozás a hírlevélre
plusz1babaßgmail.com
© Oxygen. Készült a InspireTheme alapján.
Népességünk gyarapodása